rivierbodem 3

Pagina top navigatie elementen

De rivierbodem onderzoeken: presenteren van resultaten

Transcript

LEERKRACHT: Waar bestond de tegenslag uit? Kan een van jullie dat vertellen? Sed.
LEERLING: Ehm.. ik denk dat het kwam doordat.. we ehm… als we dan gingen testen was het weer fout, en op het laatst viel dan weer de camera en dan moesten we weer alles losmaken…
LEERKRACHT: Want wat was jullie opdracht, wat wilden jullie bereiken?
LEERLING: We wouden zien wat er op de bodem van de Grif lag.
LEERKRACHT: Jullie wilden zien wat er op de bodem van de Grif lag. En op welke manier wilde je dat doen?
LEERLING: Door een bak en eh een zaklamp in de bak te stoppen, samen met een camera, en die dan vastmaken met tape en piepschuim zodat ze niet omvallen en dan een baksteen eronder en dan laten zinken.
LEERKRACHT: Ja, goed. Nou zie ik bij jullie een beetje sombere gezichten als ik me niet vergis. Is dat nodig? Want wat is nou uiteindelijk toch bij jullie gelukt? Jasper?
LEERLING: Ja, het viel wel mee. Maar ik snap het ook wel, want we hebben echt vet hard lopen rennen en werken enzo.
LEERKRACHT: En…
LEERLING: Dus het komt niet zo dat wij als wij minder kijken dat het komt omdat het door alle dingen komt maar het komt door al het harde werken.
LEERKRACHT: Dat je daar een beetje moe van bent.
LEERLING: Ja ik eh gok van wel.
LEERKRACHT: Jaja dus je bent niet teleurgesteld omdat…
LEERLING: Nee dat niet.
LEERLING: Ik wel.
LEERKRACHT: Jij wel, eh, Jurian?
LEERLING: Ja want het lijkt me gewoon leuk dat je ook echt leert net van net alsof je eh.. dat je echt iets zag en dat er dan opeens een vis voorbij zwom ofzo.
LEERKRACHT: Ja dat zou heel mooi zijn he, dat zou geweldig zijn. Nou hebben jullie die opname gemaakt, eh uiteindelijk op welke manier, leg eens uit?
LEERLING: Eh nou je hebt zeg maar hier, eh normaal zit hier een soort van ding aan wat je op je hoofd kan zetten en dan kan je in het water duiken ofzo. Daar deden we gewoon twee gaatjes in en op een gegeven moment viel de camera dus om, wij denken shit, en eh we hadden het touw losgemaakt en door dat gaatje heen gedaan. Hebben we het met zes knopen vastgeknoopt ofzo. Toen hebben we hem vanaf de brug in het water laten zakken, zijn we heen en weer gelopen.
LEERLING: Maar het was heel donker.
LEERLING: De lamp was eh (…) en konden we.. vanaf de kant konden we wel zien wat op de bodem lag en dus hopelijk op de camera, misschien hebben we er een paar van die kleine visjes op staan.
LEERKRACHT: Dat is jullie grote vraag, oké. Wanneer kunnen we zien, Jasper, of het gelukt is?
LEERLING: Eh.. als ik vandaag tijd heb, dan breng ik hem weer terug naar eh naar die jongen, maar als hij ook tijd heeft zou die hem op een stickje kunnen zetten. Ik hoop zo snel mogelijk.
LEERKRACHT: En dan kunnen we op de computer kunnen we hopelijk de resultaten zien.
LEERLING: Ja.
LEERKRACHT: Oké. Ehm zijn er nog kinderen binnen de groep die het willen aanvullen? Die zeggen van dat is eh dat zijn ze zijn we vergeten. Jij nog even Seb?
LEERLING: Ja wat Jurian al zei dat het was wel jammer dat het niet gelukt is, na al dat harde werken, en ehm dat het wel grappig was dat we het ook gingen testen.
LEERKRACHT: Ja, oké. Goed. Hebben jullie het verhaal wel eens gehoord van Edison? Weten jullie wie Edison is? Wat heeft Edison uitgevonden Bart?
LEERLING: Ehm… volgens mij was dat de gloeilamp?
LEERKRACHT: Ja, goed zo. Ik heb me laten vertellen dat ie eh ik weet niet of het helemaal waar is hoor,  maar dat ie wel  eh 20 lampen of zoiets gemaakt heeft, of 20 van die dingen van te voren, voordat pas de 21e begon te branden, dat ie zei ‘Nou heb ik het gevonden’. En al die keren dat het niet lukte, had hij natuurlijk ook het bijltje erbij neer kunnen gooien, heeft hij niet gedaan. Maar het sterke van jullie is dat jullie uiteindelijk toch nog gekomen zijn, het doel was, wij willen onder water kijken. Of het gelukt is, zijn we heel benieuwd naar. En misschien heb je de goeie manieren niet helemaal goed gebruikt, maar daar heb je van geleerd, ja? Hier heb je ontzettend veel van geleerd. Oké, ik wil dat jullie een applausje voor elkaar eh..

Wat zie ik hier?

  • School: De Grondtoon
  • Les: De rivierbodem onderzoeken
  • De leerlingen van groep 8 zijn bezig met een project over water en de waterkringloop. In groepjes hebben ze hun eigen onderzoeksvraag opgesteld en nagedacht over hoe ze een antwoord op hun vraag willen krijgen. Eén groepje zocht naar antwoord op de vraag 'Wat is er te zien op de bodem van de rivier de Grift?' In dit fragment horen we in een nabespreking met meester Arie hoe het onderzoek van dit groepje verliep. Wat ging er goed en waar liep je tegenaan?

Wat doet de leerkracht?

De leerkracht vraagt in deze nabespreking naar de stappen die de leerlingen hebben ondernomen in hun onderzoek. Wat wilde je bereiken en op welke manier wilde je dat doen? Hij stelt open vragen en geeft leerlingen veel gelegenheid om hun ervaringen en conclusies te delen. De tegenslagen die de leerlingen hebben ervaren, weet hij om te buigen tot iets positiefs.

Wat doen de leerlingen?

De leerlingen zijn moe, ze hebben de hele ochtend hard gewerkt om hun onderzoek uit te voeren. Na veel tegenslagen zijn ze er toch in geslaagd met de onderwatercamera opnames te maken van de bodem van het riviertje de Grift. Maar hun onderzoek is in feite nog niet afgerond, want om de beelden te kunnen bekijken moeten ze naar de eigenaar van de camera toe. Ze hebben nog geen antwoord op hun onderzoeksvraag. In dit fragment vertellen de leerlingen hoe hun onderzoek tot nu toe is verlopen. Ze vertellen ook wat er nog nodig is om het onderzoek af te ronden. Ze vullen elkaar aan, en geven hele duidelijke antwoorden op de vragen van de leerkracht. Ze presenteren het verloop van het proces tot nu toe, maar kunnen nog geen onderzoeksresultaten noemen.

lesfasen